1 oktober 2013

Aubergine schotel voor pappa en mamma

Wat is nu eigenlijk ook alweer mijn idee achter al die moeite met de babycook? Dat hij later gewoon lekker met de pot kan mee-eten en veel lust toch? Mijn recept met aubergine in de babycook was een succes bij de kleine. Als hij dat nu al lust hoop ik dat hij later de gewone aubergine schotel lust die ik wel eens klaarmaak. Dit is een recept van mijn moeder uit mijn jeugd en volgens mij vonden mijn zussen en ik dit als kind altijd erg lekker. Hopelijk eet hij over een tijdje gewoon mee.

Ingrediënten
(4 personen)

  • 1 grote of twee kleine aubergines
  • 250 gr. tomaten
  • 1 fijngehakte ui
  • 300 gr. gemengd gehakt
  • boter of margarine
  • peper
  • zout
  • sap van een uitgeknepen teentje knoflook
  • 50 gr. geraspte kaas

Bereiding
De aubergines van steeltje en bladeren ontdoen. De vrucht wassen en in schijven of plakken snijden. Opzetten met wat kokend water en zout en in ongeveer 5 minuten gaar koken. De tomaten wassen en even in heet water onderdompelen zodat het huidje gemakkelijk verwijderd kan worden. De tomaten in schijven snijden. Een klontje boter smelten en hierin de fijngesnipperde uien even fruiten. Het gehakt toevoegen en onder af en toe omscheppen bakken. Peper en zout naar smaak toevoegen en het sap van het uitgeknepen teentje knoflook. In een beboterde vuurvaste schotel laag om laag gekookte aubergineplakken, gehakt en tomatenplakken leggen. De bovenste laag moet uit aubergineplakken bestaan. Deze met geraspte kaas bestrooien en het gerecht in een matig warme oven door en door warm laten worden en de kaas laten smelten. Lekker met rijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten